Situaci, kdy si jedete po silnici a najednou vám zbloudilý kamínek udělá „krásnou“ mapu přes půlku předního skla, zažil snad každý řidič minimálně jednou za život. Prasklé přední sklo je přitom zapotřebí neprodleně opravit, zejména v zimních měsících, kdy může zamrzlá voda opožděnou opravdu do značné míry zkomplikovat. Větší prasklina ve výhledu řidiče navíc znamená potenciální pokutu a odebrání bodů v případě, že vás zastaví policie.
Mnoho řidičů bylo dřív zvyklých hradit výměnu čelního skla z povinného ručení. Doba se ale změnila a pojišťovny tuto možnost z pojistky vyloučily.
V minulosti bylo celkem jednoduché vyměnit čelní sklo na základě dodání registrační značky auta, které teoretickou škodu (zbloudilý kamínek) způsobilo. Ta byla následně zaplacena z povinného ručení. Lidé se ale postupem času velmi rychle dovtípili toho, že mohou tímto způsobem velmi snadno přijít k novému čelnímu sklu, a tak se strategie pojišťoven změnila.
V současnosti už není možné přičíst vinu řidiči, od kterého kamínek odlétl. Důvodem je fakt, že takový řidič nedokáže nijak škodu ovlivnit. Dřívější postup v podobě nahlášení registrační značky a čerpání z povinného ručení tedy nefunguje.
Nyní už víte, že vám povinné ručení v případě rozbitého skla nijak zvlášť nepomůže, a to stejné platí i v případě havarijního pojištění. To může navíc řadě řidičům ještě přitížit. Důvodem je hlavně spoluúčast, která se může vyšplhat až do řádů několika tisíc a snížení slevy pojistného za bezeškodní průběh. Disponujete-li navíc dražším typem vozu, může se vám i rapidně zvýšit cena pojistného v následujícím pojistném období.
Některé pojišťovny navíc škody na skle v rámci havarijního pojištění úplně vylučují.
Jediným bezpečným řešením je kromě sjednaného havarijního pojištění i samostatné připojištění skla. Zde je spoluúčast na škodě mnohem nižší, často nulová, pojistné plnění nemá vliv na bezeškodní průběh a kryje i škody způsobené dalšími vlivy (havárie, vandalismus, živly).
Velký pozor byste si měli dát i na to, jestli je váš limit ujednaný ve smlouvě na škodní událost nebo se jedná o limit, který můžete jako klient uplatnit za jeden pojistný rok.
V praxi to znamená, že je-li váš limit stanovený na pojistnou událost, můžete si o výměnu skla zažádat i několikrát a vždy bude pojišťovnou záležitost vyřízena za vás. To ale nemusí platit v případě ročního limitu – nastavíte-li si jej například na 10 000 Kč a reálná hodnota vašeho skla je 9 000 Kč, pojišťovna vám sklo uhradí, ale pokud by vznikla stejná komplikace ve stejném pojistném roce, pojišťovna by vám uhradila pouze 1 000 Kč a zbytek (8 000 Kč) byste si museli hradit z vlastních financí.
JAKÉ DOKLADY BUDETE PŘI VÝMĚNĚ SKLA POTŘEBOVAT?
- Velký technický průkaz
- Zelená karta
- Řidičský průkaz
- Doklad o zaplacení připojištění
Samotné vyřízení výměny skla není nijak komplikované. Stačí, když si s výše uvedenými doklady sjednáte opravu se servisem, který vám výměnu vyřídí od 30 minut do 24 hodin. Většina servisů dnes navíc za příplatek zařídí jednání s pojišťovnou a vy se tak nebudete muset prakticky o nic starat (v takovém případě je však nutné dodat úředně ověřenou plnou moc, která servis opravňuje jednat s pojišťovnou). Některé servisy, i když je jich podstatně méně, jednání s pojišťovnou vyřídí automaticky a bez příplatku.